Czy suplementy diety źle wpływają na nasz organizm? Plusy i minusy ich zażywania

suplementy diety

Jeśli z naszym organizmem dzieje się coś niepokojącego, zazwyczaj pierwszą myślą oprócz wizyty u lekarza jest natychmiastowa reakcja na problem i wyleczenie lub załagodzenie przykrych objawów. Czasem jest to faktycznie kwestia uzupełnienia braków witamin czy minerałów, jednak nie zawsze.

Prawdą jest, że większość ludzi stawia zdrowie swoje oraz bliskich na pierwszym miejscu. Nic więc dziwnego, że szukamy najlepszych rozwiązań i doraźnej pomocy. Często sięgamy przy tym po suplementy diety. Czy słusznie?

No właśnie, czy aby na pewno witaminy i sztuczna suplementacja jest dla nas dobra? Środki które są łatwo dostępne i bez recepty często stają się nadzieją na usprawnienie działania organizmu, przyśpieszenie metabolizmu i leczenia oraz poprawę wyglądu. Czasami tak się jednak nie dzieje, a my możemy sobie poważnie zaszkodzić.

suplementy diety i witaminy

Samoleczenie a suplementacja

Niektórzy ludzie mają niezbyt dobrą tendencję lub nawyk do nieustannego brania suplementów diety lub witamin z nadzieją, że rozwiąże to ich wszelakie problemy zdrowotne. Co więcej spora część osób przyjmuje środki tego typu prewencyjnie- „w razie czego”, nie kontrolując tym samym ilości spożywanych suplementów. Warto pamiętać o tym, że nadmiar danego składnika może być równie groźny co niedobór.

Przyjmowanie suplementów diety nie zawsze wychodzi nam na dobre. Pamiętać o tym powinny przede wszystkim osoby chore (przewlekle), osoby stale przyjmujące leki, starsze i dzieci (a właściwie ich rodzice).

Pomimo różnych przeciwwskazań nie możemy w 100% spisywać produktów tego typu na straty. W wielu sytuacjach zdrowotnych to właśnie suplementy diety czy witaminy wspomagają daną kurację. Pamiętaj jednak, aby takie środki przyjmować z głową! Zanim zaczniesz to robić, koniecznie skonsultuj wybór ze swoim lekarzem. Oceni on wpływ danego produktu na stan zdrowia i oceni czy można go łączyć z innymi lekami.

suplementacja

Suplementy diety – co to takiego?

To, czym są suplementy diety określa jasno ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 roku. Według tego, suplementy to:

„produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jako uzupełnienie normalnej żywności. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych substancji; produkt ten jest wytworzony i wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie (w tabletkach, kapsułkach, proszku czy płynie).”

W jakich przypadkach ZREZYGNOWAĆ z suplementacji?

Jest kilka przypadków, w których suplementacja może być dyskusyjna.

  • Po pierwsze, osoby które cierpią na jakiekolwiek choroby przewlekłe, przed zażyciem środa muszą:
    -zapytać lekarza, dietetyka lub farmaceutę o zdanie i opinię
    -przeczytać dokładnie ulotkę, dawkowanie i zalecenia producenta
    -jeśli jest możliwe, w jak największym stopniu zwiększyć ilość witamin i składników odżywczych poprzez modyfikację diety
  • Po drugie, niebezpieczną sytuacją dla zdrowia jest przyjmowanie suplementów, które zawierają składnik wchodzący w reakcje z naszymi lekami. Przykładem na to jest imbir. Wchodzi on w skład wielu suplementów łagodzących bóle stawów. Jednak, imbir spożywany w dużych ilościach ma działanie zmniejszające krzepliwość krwi. Z kolei leki przeciwzakrzepowe połączone z produktami zawierającymi imbir mogą stworzyć bardzo niebezpieczną mieszankę. W każdej takiej sytuacji trzeba konsultować się z lekarzem
  • Po trzecie, osoby które cierpią np. na nadciśnienie tętnicze muszą uważać na duże dawki magnezu czy wapnia.

witaminy

Pozytywne strony suplementacji

Suplementy diety, które są stosowane w bezpieczny i przez to- odpowiedni sposób, nie będą niebezpieczne dla naszego zdrowia i życia. Po dokładniej konsultacji lekarskiej, nad celowym i regularnym braniem dodatkowych środków powinny zastanowić się:

-kobiety w ciąży (żelazo i kwas foliowy, ewentualnie jod, wapń i inne),
-osoby na diecie poniżej 1600 kcal/dobę,
-kobiety przechodzące menopauzę lub tuż po niej,
-osoby na diecie eliminacyjnej (np. wykluczającej mięso, nabiał, gluten itd.),
-osoby starsze, z nieracjonalną dietą (przez co cierpią również na niedobór witamin).

Dodatkowo, nie można nie wspomnieć tutaj o probiotykach oraz prebiotykach. Jeśli cierpisz na różne dolegliwości przewodu pokarmowego suplementy diety zawierające właśnie te składniki korzystnie zadziałają na Twój organizm. Poprawiają one stan flory bakteryjnej oraz wspomagają wchłanianie się witamin i różnych składników odżywczych. Probiotyki i prebiotyki zmniejszają również ilość gazów i wzdęć. Jednak do najważniejszych plusów przyjmowania suplementów diety tego typu możemy zaliczyć zahamowanie rozwoju tzw. patologicznej flory bakteryjnej. Jest ona przyczyną rozwoju m.in. chorób nowotworowych.

Zostaw odpowiedź