Dieta Dukana – czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Wiele kobiet, szczególnie na początku wiosny, zastanawia się, jak schudnąć. W sieci można znaleźć wiele „złotych” rad, które obiecują zrzucenie nawet kilkunastu kilogramów w ciągu jednego miesiąca. O ile do takich nowinek podchodzimy sceptycznie, tak w przypadku diet powszechnie znanych mamy większe zaufanie. Jednią z nich jest dieta Dukana, która cieszyła się największą popularnością kilka lat temu, jednak i teraz znajdziemy wiele zwolenniczek tego sposobu odżywiania. Na czym polega dieta Dukana i czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Dieta Dukana – krótka charakterystyka

Twórcą tej diety jest francuski dietetyk Pierre Dukan. Dieta Dukana składa się z czterech faz. Dwie pierwsze odpowiadają za zrzucenie kilogramów, natomiast dwie ostatnie mają zagwarantować uniknięcie efektu jo-jo. Dukan przekonuje do swojej wysokobiałkowej diety tym, że mimo szybkiej utraty wagi skóra pozostanie jędrna i napięta, a wszystko dzięki dużej ilości białka w posiłkach.

Faza I

Długość tej fazy jest zależna od tego, ile kilogramów planujemy zrzucić. Wygląda to następująco:

  • do 5 kg – czas trwania 2 dni. Spadek wagi na poziomie 0,5-1,5 kg

  • do 10 kg – 3 dni. Spadek wagi: 1,5-2,5 kg

  • do 20 kg – 5 dni. Spadek wagi: 1,8-3 kg

  • do 40 kg – 7-10 dni (nie dłużej). Spadek wagi: 3 kg

Pierwsza faza polega na radykalnym pozbyciu się kilku kilogramów przy jednoczesnym oczyszczeniu organizmu. W pierwszym etapie dieta powinna opierać się na takich produktach jak cielęcina, chuda wołowina, drób, ryby, owoce morza, nabiał (chudy, typu light, bez żółtych serów). Mięso powinno być gotowane na parze lub w wodzie, grillowane lub pieczone. Należy bezwzględnie unikać tłuszczów. By poprawić smak potraw, można dodawać zioła, tymianek, natkę pietruszki, cebulę i czosnek, w niewielkich ilościach sól oraz musztardę. Kawa i herbata może być słodzona wyłącznie słodzikiem.

Faza II

Drugi etap polega na zrzuceniu upragnionej liczby kilogramów i trwa tak długo, aż osiągnie się swój cel. Na tym etapie do jadłospisu włączamy warzywa, jednak nie można ich jeść cały czas. Po okresie, w którym do posiłku włącza się warzywa, znów należy przez na okres proteinowy. Każda taka faza powinna trwać 5 dni.

Jadłospis powinien opierać się na produktach z fazy pierwszej oraz można do nich dołączyć pomidory, ogórki, rzodkiewkę, szpinak, brokuły, szparagi, kapustę, pieczarki, por, seler, cukinię, paprykę oraz marchew. Warzywa można jeść surowe lub gotowane.

Faza III

Przejście do trzeciej fazy oznacza, że osiągnęliśmy upragnioną wagę. Na tym etapie można sobie pozwolić na bardziej urozmaiconą dietę, z zaznaczeniem, że jeden dzień w tygodniu musi się opierać wyłącznie na produktach z pierwszej fazy.

Czas trwania tej fazy zależy od ilości zrzuconych kilogramów. Wynik należy pomnożyć przez 10 i tak oto otrzymujemy ilość dni, podczas których musimy być na diecie fazy trzeciej. Na tym etapie możemy jeść wszystkie produkty z dwóch poprzednich faz i dozwolona jest raz dziennie porcja owoców, dwie kromki chleba pełnoziarnistego i jeden plaster sera żółtego. Dwa razy w tygodniu można sobie pozwolić na makaron, kaszę, ryż, ziemniaki, warzywa strączkowe lub porcję wieprzowiny.

Faza IV

W ostatniej fazie diety Dukana można jeść wszystkie produkty, ale oczywiście mądrze. Należy unikać niezdrowych przekąsek oraz zbyt dużych porcji, a także słodkich napojów. W dalszym ciągu jeden dzień w tygodniu powinien się opierać na jadłospisie z pierwszej fazy.

Dieta Dukana – fakty

Czas przejść do sedna sprawy, czyli do jednoznacznej opinii, czy dieta Dukana jest zdrowa. Najpierw trochę teorii z zakresu funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Otóż ludzkie ciało zbudowane jest z węglowodanów, tłuszczów, białek oraz wody. Węglowodany i tłuszcze dostarczają organizmowi energii. Z białka zbudowane są wszystkie tkanki naszego organizmu i dzięki niemu nasze ciało może się regenerować. By nasz organizm funkcjonował prawidłowo, konieczna jest równowaga między tymi składnikami. Dieta Dukana początkowo opiera się wyłącznie na białku. Oznacza to, że osoba stosująca tę dietę nie dostarcza sobie energii, a organizm czerpie ją ze spalania tłuszczu – dlatego początkowa utrata wagi jest tak spektakularna.

Ceną za szybkie efekty jest nasze zdrowie. Przyjmowanie dużej ilości białka powoduje, że nerki muszą pracować ze wzmożoną siłą, by wydalić toksyczne związki azotowe. Po dłuższym czasie stosowania diety może dojść do schorzeń tych narządów.

Innym, równie poważnym zagrożeniem jest fakt, że produkty pochodzenia białkowego mogą stać się onkogenami, czyli czynnikami, które zwiększają ryzyko wystąpienia raka.

Kolejnym narządem, który „cierpi” z powodu stosowania diety Dukana jest mózg. By funkcjonował prawidłowo, potrzebuje glukozy, najlepiej pochodzącej z węglowodanów. Oczywiście może on zamienić białko w glukozę, jednak ten proces jest dla niego bardzo obciążający.

Ostatnią kwestią, która budzi wątpliwości lekarzy i przeciwników tej diety, jest mała ilość warzyw i owoców. Witaminy i minerały w nich zawarte są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. W diecie Dukana jest ich zdecydowanie za mało. Nawet stosując dodatkową suplementację, należy pamiętać, że nie zastąpi ona składników pochodzących z naturalnych źródeł.

Podsumowanie

Jeśli zastanawiamy się, jak schudnąć, to stosowanie diety Dukana nie jest najlepszym rozwiązaniem. Owszem, dieta Dukana daje bardzo szybkie efekty, ale osiągamy je kosztem naszego zdrowia. Chyba każda kobieta przyzna, że lepiej pogodzić się z kilkoma nadprogramowymi centymetrami w pasie niż z ryzykiem zachorowania na nowotwór. Poza tym zgubienie kilku kilogramów wcale nie musi być trudne. Wystarczy ze swojej diety wyeliminować niezdrowe produkty, częściej sięgać po warzywa i owoce, zamienić szkodliwe przekąski na orzechy i nasiona, a także postawić na więcej ruchu. Pewnie dla niektórych będą to ogromne zmiany w stylu życia, ale tylko tak można „zdrowo” schudnąć z korzyścią nie tylko dla swojej sylwetki, ale też samopoczucia.

Zostaw odpowiedź