Żywność fermentowana i jej wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego warto jeść kiszonki?

żywność fermentowana

Żywność fermentowana to bardzo ciekawy temat, który obecnie jest w naszym kraju nieco zapomniany i pomijany. Wszyscy dookoła mówią o dobroczynnym działaniu tzw. „superfoods”, takich jak jagody goji, fasola afrykańska, chlorella i inne. Tak to prawda, nieznane produkty spożywcze nas intrygują i wprowadzają urozmaicenie do naszej diety. Jednak nie możemy zapomnieć o produktach, które stosowały już nasze babcie. Kiszonki to nasze, polskie „superfoods”

witaminy z grupy b

Co to jest żywność fermentowana i jakie ma właściwości?

Kiszenie (lub inaczej kwaszenie) to nic innego jak fermentacja mlekowa. W skrócie, jest to zespół różnych reakcji chemicznych, którym towarzyszą bakterie mlekowe. Podczas trwania procesu, cukry zawarte w tkankach roślinnych są zamieniane na kwas mlekowy i odpowiednie jego stężenie zabezpiecza żywność przed dalszym psuciem. Trzeba jasno powiedzieć, że żywność fermentowana jest niezwykle zdrowa. Kwas mlekowy oczyszcza organizm i wzmacnia nasz system obronny, dzięki czemu w pewnym stopniu jesteśmy chronieni przed różnymi chorobami.

Dodatkowo, systematyczne spożywanie kiszonek reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i ułatwia wchłanianie produktów przemiany materii. Brzmi świetnie, prawda?

Na żywność fermentowaną powinny zwrócić uwagę wszystkie osoby borykające się z wysokim cholesterolem. Kwas mlekowy pomaga również w syntezie witaminy K i witaminy z grupy B.

zdrowe jedzenie

Zdrowe jedzenie – kiszonki. Dlaczego warto je jeść?

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja rodzina spożywała głównie zdrowe jedzenie, w spiżarni nie powinno zabraknąć fermentowanych warzyw. Okazuje się, że kiszonki są znacznie mniej kaloryczne niż nieprzetworzone owoce i warzywa, ponieważ w trakcie procesu fermentacji zmniejsza się zawartość cukru w produkcie.

Kiszonki to świetne źródło witamin z grupy B: B1, B2, B3, które odpowiadają za poprawienie metabolizmu, ułatwienie trawienia białek, tłuszczów oraz węglowodanów. Ponadto, składniki te wpływają na gładkość skóry, wzmacniają nasze włosy i paznokcie, chronią przed anemią (poprzez zwiększenie przyswajalności żelaza). Kiszone ogórki czy inne warzywa, są świetnym źródłem witaminy C, A, E oraz K. Warto jednak pamiętać o tym, że mimo powszechnej opinii, żywność fermentowana nie posiada tak dużego stężenia witaminy C, jak może się wydawać.

Jeśli zależy Ci na uzupełnianiu takich składników jak magnez, wapń, potas, fosfor, kiszonki są w tym celu WSKAZANE. Warto również pamiętać o tym, że cenne składniki z procesu fermentacji przenikają również do soku. Jego picie jest również wartościowe.

żywność fermentowana ogórki

Uzależnienie od słonych przekąsek? Wybierz kiszonki!

Okazuje się, że kiszonki mogą być odpowiedzią na problem stałego podjadania słonych przekąsek, takich jak czipsy, paluszki, orzeszki czy krakersy. Żywność fermentowana zawiera bardzo dużo błonnika, który daje poczucie sytości i lekko zakwasza organizm, dzięki czemu spada chęć na podjadanie.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Mimo tego, że żywność fermentowana jest bardzo zdrowa, nie można zapomnieć o fakcie, że zawiera dosyć sporo soli. Sól w nadmiarze szkodzi. Jeśli borykasz się z nadciśnieniem, kiszonki stosuj jedynie jako dodatek i nie jedz ich dużo.

Okazuje się, że warzywa podczas procesu kiszenia tracą kalorie. Średniej wielkości ogórek kiszony to tylko 12 kalorii. Warto jest je jeść na surowo, ponieważ w trakcie gotowania pozbywamy się dobroczynnych bakterii oraz witaminy C.

Na koniec, chcę zachęcić Cie do robienia domowych kiszonek- takie są najzdrowsze. Jeśli jednak nie masz na to czasu czy chęci, zawsze czytaj składy na opakowaniach. Przemysłowa, sklepowa żywność fermentowana zazwyczaj zawiera środki konserwujące. Poza tym, aby przyśpieszyć proces fermentacji, producenci dodają więcej szczepów bakterii lub inne, szkodliwe w nadmiarze substancje. Okazuje się, że kiszonki z „ulepszaczami” tego typu są mniej wartościowe.

Co można kisić?

Czy wszystkie warzywa nadają się do kiszenia? W głównej mierze żywność fermentowana składa się z produktów o dużej zawartości cukru i wody. Najczęściej, w Polsce kisi się kapustę i ogórki. Jednak mogą to być również buraki, kalafior, marchew, cebula, czosnek, biała rzodkiew, botwinka, fasolka szparagowa, papryka, bakłażany. Całkiem spory wybór, prawda?

Oprócz warzyw, zdrowe jedzenie to również owoce. Okazuje się, że również można je kisić! Nadają się do tego cytryny, jabłka, gruszki, śliwki czy oliwki.

Pamiętaj o tym, że warzywa i owoce przed procesem kiszenia muszą być świeże i dojrzałe. Umieszcza się je w słoju albo kamionce i zalewa solanką. Wyjątkiem jest kapusta, którą jedynie solimy a później ugniatamy (powstaje sok). Do kiszenia innych produktów potrzebować będziemy również kopru, ziela angielskiego, czosnku, cebuli i jałowca. W ciągu pierwszych 3 dni, słoik powinien stać w pomieszczeniu o temperaturze 15-20 stopni Celsjusza, a pokrywka naczynia powinna być uchylona tak, aby powstałe gazy mogły swobodnie ulatniać się. Po tym czasie słój należy zamknąć i odstawić w chłodne miejsce.

Zostaw odpowiedź